Jacques de Vaucanson
Jacques de Vaucanson |
|
A barokk kor legnevesebb zenegép és automatakészítő mestere
kétségkívül az 1709-ben született Jacques de Vaucanson
volt. Világhírét annak a kacsájának köszönheti, mely egészen élethűen mozgott,
hápogott, evett… majd az étket hátul ürítette. |
De Vaucanson e játékos és valóban
megrökönyödést keltő automatája mellett lényegesen fontosabb, és a zeneautomaták világában úttörő zenélő gépezeteket is
készített. |
A Francia Akadémiának 1738-ban bemutatott fuvolázó emberalakjának
ötlete már egészen fiatal korában megfogant benne. Hosszasan tanulmányozta a
fuvolajáték módját, ő maga is megtanult játszani e
hangszeren. Részletes terveket készítette, ezek alapján állította össze
automatáját. A fuvolás annyira pontos és élethű volt, hogy kortársai közül
sokan nem akarták elhinni, hogy a hangokat valóban gép adja ki. A bábu egy
provence-i pásztort utánzott, mely kezével a szája elé helyezett fuvolát
kezelte. Ajka élethűen mozgott, ujjai mozgását szinte alig lehetett követni. |
|
A szerkezet tizenkettő (egyes források szerint húsz) dalt tudott
lejátszani. Vaucanson több mint 15 féle bonyolult emelőrendszert
épített be az alak mellkasába és karjaiba. Ezek közül négy-négy a bábu ujjait,
és az ajak mozgását vezérelte, három-három a bal kezet illetve a levegő szelepeit, egy pedig
a nyelv mozgását irányította. A hangszert megszólaltató levegőt a szájüregbe
épített, fémből készült nyelv szabályozta, s az előre-hátra
mozgatható ajkakon át áramlott a hangszerbe A kéz mozgásával nem igazán volt megelégedve, mert a fából készült
ujjak a fém fuvolán nem tudtak kellő finomsággal játszani (nem voltak elég puhák).
Ezért a kézfejre kesztyűt húzott, ez az ujjak mozgásának gépiességét is
elfedte. Az igen bonyolult szerkezet
működéséhez a levegőt könyöktengely által mozgatott fújtatók
szolgáltatták. Az életnagyságú gép egy
magas talapzaton állt, ez rejtette a fújtatókat, áttételeket. Vaucanson
zenélő alakjának különlegessége, hogy az valóban a magán a fuvolán játszott. A
később készült, hasonló automatákban ezt már úgy oldották meg, hogy a kéz, az
alak imitálja a zenész játékát, de a hangokat a szerkezet, az alak testébe
épített több, néha tucatnyi ajak- vagy nyelvsípok adják ki. Vaucanson
gépében ezzel szemben a kiáramló levegő valóban a fuvolát szólaltatta meg. Ezen
különleges mechanikai megoldást azóta sem ismételte
meg senki más. A kortársak csodálat mellett ilyen megjegyzéseket
tettek: „Ez automata lélegzik”. „Olyan volt,
mintha a márvány szobor életre kelt volna.” |
|
Az
automata fuvolást 1738 február 11-én mutatták be a nagyközönségnek.
A belépő ára három livre volt, akkor egy munkás egész
heti bére. 10-15 fő nézhette meg egyszerre a gépezetet, mely fából készült,
fehérre alakja valóban olyan volt, mint egy márványszobor. 1739-ben,
amikor az érdeklődés lanyhult, és kevesebben voltak már kíváncsiak az
automatára, Vauconson egy újabb, ezúttal doboló
szerkezetet is kiállított. Ezután készült el kacsája,
mely révén világhírűvé vált. |
Vaucanson
az 1740-es években a
francia selyemipar felügyelőjévé nevezték ki. Ekkor készített egy lyukkártyával
működő automata szövőszéket, ám ezt a korának érintettjei nem méltányolták –
sőt, kővel dobálták meg, összetörték a találmányt, mely elvette volna a munkát
és a keresetet a szövőipar kétkezi munkásaitól. Jó fél évszázaddal később J.M. Jacquard e szerkezetnek a
mintájára készítette el a szövőipart teljesen átalakító automatikus
szövőszékét. Vaucanson
1782-ben halt meg. Élete végén a Francia Tudományos Akadémia tagjává
választották. A fuvolázó alakot, a kacsát és más automatákat még korábban egy
német egyetemi tanár vásárolta meg és még évek múlva is mutogatta gyűjteményében.
Maga Goethe is – akit érdekeltek a természettudományok, a mechanika rejtelmei –
megnézte a szerkezetet, feljegyzéseket készített róla. A következőket írja: „a jól ismert Vaucanson
féle automaták elhanyagolt állapotban vannak, üzemképtelenek. A fuvolás egy
régi kertházban üldögél, egészen jelentéktelenül felöltözve, de már nem fuvolázott.
Beirers úr megmutatta az eredeti hengert, amely az
automatát irányította, s melynek dallamaival ő – Beireis
– meg volt elégedve. (…) a toll nélküli kacsának csak a váza állt...” Vaucanson találmányai,
különleges szerkezetei a következő zavaros évtizedekben sajnos megsemmisültek,
a fuvolás alak és a kacsa állítólag a forradalom idején pusztult el. Automatáit a korabeli leírások, az alkotó feljegyzései alapján
újra elkészítették, ezek a másolatok több francia és svájci múzeumban is
megtekinthetők. |
|