Hermann Thorens

 

Hermann Thorens 1883-ban alapította zenedoboz készítő üzemét a svájci Saint-Croix-ban.

 

Thorens szabadalma

Thorens jól ismerte a zenedoboz-gyártás fővárosának tartott városka hasonló cégeit, azok gyártmányait. Saját szabadalmát felhasználva először hengeres vezérlésű zenedobozokat készített. Népszerűek voltak fából készült házai, ékszertartó dobozai, melyek ma is jó áron kelnek el az aukciókon.

1901-ben újabb szerkezetet szabadalmaztatott, ezúttal nem hengeres, hanem lyukasztott tárcsás (lemezes) vezérlésűt. Az Edelweiss és Helvetia elnevezésű dobozoknak még az előzőeknél és nagyobb sikere volt, több százra tehető azoknak a lemezeknek a száma, melyeket ezekhez a gépekhez kibocsátott a gyár. A lemezek 36-52 hangzófésűt szólaltattak meg, hangzásuk nagyon kellemes volt.

 

Lemezes Thorens zenedoboz

Nem csak komplett dobozokat készítettek, hanem a szerkezeteket külön is forgalmazták, melyet aztán más gyártók építettek be különféle házakba, alakokba. Ma is közkedvelt több ilyen külső gyártó darabja, mint az olasz Anri, akik jellemzően fából készítették a zenedobozokat, vagy a német Fred Zimbalist, aki ezüstből és más nemes fémekből készített házakba szerelte a Thorens gyár zenélő szerkezeteit. Ebben az időben a rugóval hajtott motorok legnagyobb beszállítója a Thorens volt a kontinensen.

 

Míg a lemezes gépek általában hagyományos dobozba kerültek beépítésre, a hengeres szerkezeteket egészen különös házakba is beszerelték a különböző cégek. A tengeren-túli Silverite például alkoholos üvegek lezárása szolgáló dugókat, de még toilet-papír tartókat készített Thorens zenélővel.

Hirdetés az USA-beli Millwaukee Journal-ból (1944)

 

A Thorens gyár szerkezeteivel a mai érdeklődők és gyűjtők leginkább azokban a kis faházakban találkozhatnak, melyeket egészen az 1970-es évekig jobbára névtelen műhelyek állítottak elő Svájcban és a Fekete-erdő falvaiban. Végtelen számú változatuk ismert, nyugodtan kijelenthetjük, hogy nincs két egyforma közöttük. Ezekbe a cigarettatartó, cukorkakínáló dobozokba a gyár olcsóbb szerkezeteit építették be: a hengerek nem sárgarézből, hanem acélból készültek, a zenét mindössze 20-25 tűből álló fésű szolgáltatja. Napjainkban az ilyen kis faházak (chalet-ek) alig néhány tíz dollárért cserélnek gazdát az internetes piactereken.

 

Közben a gyár más mechanikus szerkezet gyártásába is belefogott. Ismertek öngyújtói (melyekből 1913-tól fél évszázadon át több mint 5 millió darabot állítottak elő), szájharmonikái és Rivera márkájú borotvái is.

 

1903-ban a gyár – felismerve a kor követelményeit – megkezdte az új hangrögzítő és lejátszó eszközök, azaz a fonográfok, majd a gramofonok gyártását. Az elsők között voltak, akik (1928-ban) elektromos hajtású gramofont készítettek. A II. világháború utáni időkben már ezekről és utódjukról, a lemezjátszók gyártásáról vált híressé a cég. Én magam is emlékszem, hogy az 1980-as évek közepéig – amikor is a Compact Disc kezdte kiszorítani a magas fokú zenei hangzást kedvelők gyűjteményéből a hagyományos lemezeket – a Thorens az egyik legkedveltebb (és legnívósabb) lemezjátszó márka volt. A cég ekkor is megtartotta korábbi üzleti elveit: nem csak komplett berendezéseket forgalmazott, hanem különálló mechanikákat is, eleinte rugós motorokat, majd elektromos meghajtásokat. A Thorens márka jellegzetes, horgonyt mintázó emblémája sok európai zeneszerkezet belsejében megtalálható még ma is.

 

A cég 1963-ban egyesül a Paillard vállalattal, majd 1966-ban beolvad a német Wilhelm Franz Részvénytársaságba, ettől kezdve Thornes-Franz AG a megnevezése.

 

A kis mechanikus zenedobozok gyártása még folytatódik. 1985-86-ban a Reuge cég átveszi az igen népszerű, lemezzel működő AD-30 típusú zenedoboz gyártását, s ezzel mintegy magába olvasztja a Thorens zenedoboz gyártó üzemágát. A Thorens-Franz AG 2000-ben szűnik meg.

 

 


Ha valami részletesebben érdekli Önt, esetleg segítségre van szüksége: